„Jak pachnie powietrze na Antarktydzie?”

To było jedno z pytań jakie mi zadano dzisiaj podczas rozmowy na żywo na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia w audycji dla dzieci pt. „Zagadkowa niedziela”.

Mało tego, nasza rozmowa odbyła się po godzinie 8 rano według czasu polskiego, czyli dla nas o 3 w nocy. Było to wyzwanie, ale wszystko się udało i zarówno dla mnie, jak i słuchaczy z pewnością było to ciekawe przeżycie.

Audycji możecie posłuchać na stronie Radiowej Trójki. (mówię od 8:11, ale wcześniej prowadząca program co nieco wspomina o planowanej rozmowie).

Ale oczywiście najciekawsze jest zawsze to, co się działo od kuchni. A działo się, bo w takim miejscu jak nasze nigdy nie wiadomo jak to z tą łącznością będzie. Tak więc najpierw wieczorem okazało się, że jedno łącze nie działa (parę słów o łączności), a kiedy się obudziło, to było prawie w 100% wykorzystywane przez dyżurnego na agregatach. W efekcie ja słyszałam moich rozmówców, ale oni mnie już nie. Po Piotrkowej interwencji wreszcie nawiązaliśmy kontakt, ale oni z kolei nie mogli mnie przełączyć na antenę. Więc zaczęli sami dzwonić na główny telefon Stacji (jeszcze przed rozmową się umówiliśmy, że to my będziemy dzwonić, bo w Stacji mamy centralkę telefoniczną, która wszelkie nocne telefony przychodzące przekierowuje od razu na agregaty, bo tam jest zawsze dyżurny, a w bazie wszyscy śpią.) i Leszek został zasypany kilkoma telefonami. Równocześnie ja próbowałam się dodzwonić do Warszawy i wreszcie po kilku nerwowych minutach się udało.

Ale przynajmniej dzięki temu mali słuchacze odnieśli tym silniejsze wrażenie, że na koniec świata wcale nie jest tak łatwo się dodzwonić 🙂

Pin It

20 komentarzy do “„Jak pachnie powietrze na Antarktydzie?”

  1. QOS sie klania i lepsza kompresja glosu.

    a przy okazji jakie macie teraz urzadzenia? mam nadzieje ze nie draytek-i (takie jakie byly wiadomo gdzie 🙂

    przy okazji warto wspomniec, ze poza kiepska przepustowoscia te lacza maja duze opoznienia (RTT jest troche ponad 600ms przy satelicie geostacjonarnym). wiele osob ma z tym problem, np. przy voipie (np. zadaje pytanie i musi poczekac sekunde az nadejdzie odpowiedz)

    • Zgadłeś, Draytek, dokładnie Vigor2925 🙂
      Gdzie były te routery?
      Dla połączeń VOIP jest włączone „Enable the First Priority for VoIP SIP/RTP”, kompresja G.729A/B.
      Mamy łącznie 3 linie VOIP, 1 przychodząca, 2 wychodzące i 2 łącza między które są podzielone. Jak jedno łącze nie domaga, to przerzucam na drugie, pod warunkiem, że to nie jest środek nocy.
      Wtedy był dodatkowy problem w postaci tego, że w godzinach nocnych połączenia do mesy są przekazywane na telefon w dyżurce w Hali agregatów. Wszystko było ok gdy Daga do nich dzwoniła, ale coś nie mogli przełączyć tej rozmowy na antenę i zaczęli dzwonić do nas. Musieli być zdziwieni jak za każdym razem odbierał Leszek, który akurat miał wtedy dyżur przy „dieslach” 🙂

  2. Wszystkie aparaty IP, czy centralka z VOIP i do aparatów leci po analogu?

    W tym routerze Vigor2925 da się ustawić politykę routingu na warunek link up/down na WAN1/2 czy można dodać przerzucanie ruchu na bardziej zaawansowanych warunkach np. odpowiedź na ping lub wykorzystanie pasma / lub inne parametry?

    • Centralka i telefony analogowe i podpięte do 2 gniazd VOIP routera. Ma to swoją zaletę, można prosto zrobić uruchomienie syreny p.pożarowej po wybraniu numeru alarmowego.
      Do tej pory ręcznie zmieniałem, która linia VOIP na którym łączu itp. Jednak teraz z ciekawości ustawiłem wszędzie na Auto i zobaczę jak sobie poradzi 🙂

      • Ciekawy eksperyment, przydałby się jakiś log z działań routera aby ocenić co się dzieje, można wykorzystać wewnętrzny w urządzeniu ale wygodnie przekierować syslog na serwer lub komputer który jest ciągle włączony z zainstalowanym darmowym programem nasłuchującym komunikatów syslog i zapisujący do pliku.

        • Chyba nie radzi sobie zbyt dobrze, bo zauważyłem że na jednym z łącz mimo, że samo w sobie działa to dana linia VOIP nie rejestruje się w sieci. Po ręcznym przepięciu na drugie wszystko jest ok.

          • Wygląda na to że lepsze wrogiem dobrego, może z czasem uda się wymienić sprzęt na coś działającego lepiej.

          • Dziś zrobiłem jeszcze raz próbę i tym razem na obu łączach telefon działał. Dlatego też po ustawienie na AUTO wszystko było OK. Jednak nic to nam nie daje, bo jak jedno łącze padnie to widać, że router nie przełączy automatycznie na drugie. Zadzwoniłem też sam do siebie przez VOIPa, czyli wybrałem połączenia wychodzące i numer 22 378 16 77 (oficjalny telefon do Stacji). Słychać było automatyczną zapowiedź, więc działa.

  3. Pytanie jak router wybiera ścieżkę dla voip, jeżeli na podstawie link-up/link-down na poziomie ethernet to pewnie nic to nie daje, bo link pewnie jest cały czas podniesiony mimo że transmisji brak. Jeżeli ścieżka byłaby wybierana na poziomie PPPoE/VPN/odpowiedzi na ping lub czegokolwiek dalszego niż port ethernet to miałoby to większy sens. Coś zostaje w logu przy przełączeniu?

    • Akurat modem tego łącza na którym nie chciało wtedy działać, kiedy nie jest online ma całkiem inne IP i router rozpoznaje to jako brak sieci. Mimo tego przełącza linię VOIP na to łącze. Nie udało mi włączyć logowania na dysk USB. Może system plików, albo pojemność mu nie odpowiadała.

  4. Acha czyli urządzenie wystawia jakieś IP np. z puli prywatnej gdy brak połączenia satelitarnego gdzie pewnie można zobaczyć dashbord http ze stanem modemu SAT, natomiast router i tak traktuje to jako prawidłową trasę, która niestety prowadzi do nikąd. Jeżeli nie chce logować na USB to może syslogiem na bezpłatny program zainstalowany na PC np. ten:
    http://www.solarwinds.com/free-tools/kiwi-free-syslog-server

    • Są 2 różne modemy i każdy z nich zachowuje się inaczej. Router rozpoznaje brak łączności tylko dla jednego łącza. Wiem, że można przechwytywać te logi, ale nie jest mi za bardzo to potrzebne 🙂

    • Nie chcę za bardzo w tym grzebać kiedy wszystko działa 🙂 Dziś np. jest dobra pogoda na ustawienie łącza, żeby wycisnąć maks. sygnału.
      Jeden modem to SkyEdgeII a drugi to iDirect Evolution III.

  5. Modemy niezłe dwie różne klasy rozwiązań co ma swoje wady i zalety. Chyba trzeba by wrócić do elementu spinającego Vigor2925, w konfiguracji WAN jest tam coś co mogłoby ustalać czy łącze żyje czy nie, potrzebny jedynie niezawodny IP zewnętrzny który można pingnąć (o ile długie czasy odpowiedzi przez łącze SAT nie będą myliły mechanizmu wykrywania braku połączenia).
    WAN Connection Detection:
    „Such function allows you to verify whether network
    connection is alive or not through ARP Detect or Ping
    Detect.
    Mode – Choose ARP Detect or Ping Detect for the system
    to execute for WAN detection.
    Ping IP – If you choose Ping Detect as detection mode, you
    have to type IP address in this field for pinging.
    TTL (Time to Live) – Displays value for your reference.
    TTL value is set by telnet command.”

    • Dzięki, było ustawione na ARP detect, teraz dałem na PING (8.8.8.8) co 30s i 3 próby. Potem sprawdzę jak się to ma do VOIPa 🙂
      Wczoraj odkryłem że z tym modemem Evolution można łączyć się przez Telnet i odczytywać poziom odbieranego sygnału. To ogromne ułatwienie bo to łącze (pasmo C) bardzo ciężko ustawić SAT finderem czy analizatorem widma.

  6. Ciekawe, może wrzucisz materiał z pozycjonowania anten? Gdy spojrzałem na pdf-y modemów jeden z nich (chyba ten z wyprowadzoną konsolą szeregową) miał opcję wystawienia PWM w zależności od poziomu odbieranego sygnału, także do strojenia wystarczyłby woltomierz, ale drugi chyba tego nie miał. Skoro poziomy sygnałów można wyciągnąć „na zewnątrz” po telnecie to już tylko krok do automatycznego pozycjonowania siłownikami 😀

    • Akurat z tym modemem jest prosto, bo ma www i przez telefon sprawdzam SNR. Bardzo łatwo się stroi. Automatyczne nie wiem czy miałoby sens, bo antena czasem potrafi przekręcić się na cokole, na który siłowniki nie mają wpływu :).
      Zrobiłem taką instrukcję do ustawiania dla następcy, ale specjalistą w temacie nie jestem i pewnie wygłupiłbym się 🙂 Podeślę Ci na PW.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.